Jednym z najważniejszych elementów opony jest bieżnik. To on ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią i zasadniczo odpowiada za bezpieczeństwo w czasie jazdy. Dlatego właśnie tak ważny jest wybór odpowiedniej opony i zwrócenie uwagi na rodzaj bieżnika a także a jego stan. Dopasowanie tych elementów do samochodu, stylu jazdy i własnych preferencji może być kluczowe na każdym etapie podróży, o każdej porze roku, w czasie każdej pogody. Oczywiście kluczem do tego, by wybrać odpowiednią oponę, powinna być refleksja, jakimi drogami najczęściej się poruszamy, ile kilometrów średnio przemierzamy. Zupełnie innych modeli będą potrzebować kierowcy, którzy jeżdżą tylko po mieście, innych ci, którzy podróżują autostradami, a tereny górskie czy też leśne będą wymagać spełniania jeszcze innych parametrów. Opona, a tym samym bieżnik, składa się z mieszanki gumowej, w skład której wchodzi kauczuk naturalny, jak i syntetyczny. Elementami dodatkowymi są: sadza, krzemionka czy elastomery. To ich proporcje są odpowiedzialne za konkretne właściwości.

Jak zbudowany jest bieżnik?

Jak zbudowany jest bieżnik opony samochodowejKażdy bieżnik składa się z następujących elementów, które są bezpośrednio odpowiedzialne za trakcję, bezpieczeństwo, trzymanie na zakrętach oraz odprowadzanie wody czy też błota pośniegowego. Jednym z ważniejszych są bloki bieżnika zróżnicowane pod względem wielkości, kształtu i konstrukcji, ale z zasady to one odpowiadają za właściwą trakcję. Poza tym wyróżniamy grzbiet bieżnika, który możemy znaleźć na jego obwodzie. Sam środek opony również może być dodatkowo wzmocniony lub poprzecinany licznymi rowkami poprzecznymi. Najbardziej widoczne są lamele – wąskie szczeliny, które mają najczęściej rozmiar 0,3-1,5 mm. Odpowiednia ich wielkość i układ zapobiega przede wszystkim przed poślizgami na mokrej czy ośnieżonej nawierzchni. Dlatego właśnie opony zimowe mają większe zagęszczenie lameli niż letnie odpowiedniki. Na jakość bieżnika wpływają również rowki o konkretnym układzie i gęstości. To one usuwają wodę spod kół podczas jazdy po mokrej nawierzchni. Ich specyfika oddziałuje również na poziom hałasu wytwarzany podczas toczenia, poprawę kierowalności i skrócenie drogi hamowania. Szerokie rowki, które biegną wzdłuż osi opony, pozwalają szybko osuszyć oponę, a tym samym wpływają na poprawę bezpieczeństwa nawet w trudnych warunkach.

Postaw na bezpieczeństwo

opona samochodowa zimowa terenowaTo jakość i stan bieżnika mają kolosalne znaczenie, jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas jazdy. Poza tym to od niego będą zależeć osiągi opony, jej przyczepność – szczególnie gdy warunki atmosferyczne są niekorzystne. Bieżnik odpowiada za zachowanie samochodu w zakrętach, a także ma wpływ na poziom hałasu oraz spalanie. W nowej oponie jego wysokość wynosi średnio między 8 a 10 mm, a minimalna głębokość, która jest dopuszczalna w polskim prawie, to 1,6 mm. Oczywiście warto pamiętać o tym, że zły stan ogumienia znacząco wpływa nie tylko na jakość jazdy, ale również jej bezkolizyjność i unikanie poślizgów. O ile na suchej nawierzchni możemy nie dostrzegać różnicy, to w czasie deszczu „łysa” opona może być powodować ryzykowne sytuacje. Specjaliści podkreślają więc, że w momencie gdy wysokość opony wyniesie 3,5 mm i mniej to przyczepność będzie bardzo mocno spadać. W modelach letnich taka granica wynosi 3 mm, w zimowych 4,5 mm. Poza tym większość producentów wytłacza na oponie wskaźnik jej zużycia, który pozwala szybko ocenić, kiedy trzeba ją zmienić na nową.

Jaki bieżnik wybrać?

koło samochodoweNa rynku znaleźć można szereg opcji, które charakteryzują się różnymi rodzajami bieżnika. Wśród najpopularniejszych są symetryczne, asymetryczne i kierunkowe. Te różnice wynikają z kształtu bieżnika, a ten ma bezpośrednie przełożenie na zachowanie opony podczas jazdy, jej przyczepność na odmiennych podłożach czy odprowadzanie wody. Bieżnik asymetryczny jest zróżnicowany po obu stronach opony. Z zewnątrz zauważymy większe bloki, które wpływają na stabilność jazdy. Zewnętrzne – mniejsze doskonale odprowadzają wodę. Ten rodzaj bieżnika sprawdza się w każdych warunkach szczególnie na zakrętach. Wzór kierunkowy natomiast przypomina nieco jodełkę. Rowki poprzeczne są ułożone symetrycznie pod takim samym kątem. To wpływa na właściwości trakcyjne i poprawia drogę hamowania szczególnie na mokrej nawierzchni. Bieżnik blokowy tworzą niezależne bloki oraz połączone ze sobą rowki. Takie rozwiązanie jest często zauważalne w oponach całorocznych.

Poza wyborem odpowiedniej opony warto również zwrócić uwagę na poprawne jej założenie. Bieżniki niektórych typów będą pracować odpowiednio przy zachowaniu odpowiedniego kierunku montażu. Opony kierunkowe mają zaznaczoną strzałkę, która wskazuje kierunek toczenia. Bieżnik asymetryczny jest natomiast określany napisem „inside” do wewnątrz auta i „outside” na zewnątrz auta.

Wysyłasz opony? Kurier to sprawdzone, tanie i bezpieczne rozwiązanie.