Opony bieżnikowane to modele poddane procesowi regeneracji. Dzięki temu odtwarzany jest nowy bieżnik. Tego typu ogumienie po liftingu jest najczęściej używane w maszynach budowlanych czy w samochodach ciężarowych, ponieważ jest zdecydowanie tańszą opcją. Do tego rozwiązania przekonują się również właściciele aut osobowych. Wystarczy wspomnieć, że opona bieżnikowana jest dużo tańsza niż nowa.
Opona po bieżnikowaniu jest oczywiście sprawdzana. Przeprowadzane są próby ciśnieniowe, które pozwalają znaleźć ewentualne uszkodzenia. Sprawny musi być także stalowy kord. Poza tym z założenia bieżnikuje się opony nie starsze niż pięć lat.
Co to są opony bieżnikowane?
Samo bieżnikowanie można podzielić na etapy. Pierwszym z nich jest szorstkowanie. Polega na zerwaniu starego bieżnika i fragmentu boku opony. Następnie gruntuje się całość, a finalnie nakłada się nowy bieżnik najczęściej poprzez formowanie i wulkanizowanie w specjalnej prasie. Ten proces wymaga wysokiej temperatury. Odtwarzane są także napisy boczne. Warto zwrócić uwagę, że wzór bieżnika jest kopią opon rozpoznawalnych producentów. W niektórych specjalistycznych warsztatach nakłada się gotowy bieżnik na przygotowany wcześniej karkas.
Czy opłaca się kupić opony bieżnikowane?
Opony mogą bieżnikowane maksymalnie dwukrotnie, ale zawsze trzeba wziąć pod uwagę ich wiek. Starsze opony bowiem nie nadają się do regeneracji. Warto również tego typu usługi zlecać doświadczonym specjalistom i kupować bieżnikowane opony z pewnych źródeł. Przede wszystkim taki odświeżony element musi być bezpieczny. I choć będzie miał właściwości jezdne gorsze niż nowa opona, to i tak będzie lepszą opcją niż model z częściowo zużytym bieżnikiem. Takie komplety są oznaczane symbolem „Regroovable” niezależnie od tego, czy procesowi zostały poddane warianty zimowe, letnie czy całoroczne. Oczywiście po każdej tego typu interwencji uważnie kontroluje się stan opony, zanim zostanie ona ponownie dopuszczona do użytku. Musi bowiem spełniać określone normy.
Jak bieżnikuje się opony?
Opony bieżnikowane mają szereg zalet. Są przede wszystkim o minimum 30% tańsze od ekonomicznych modeli do samochodów osobowych. Sama regeneracja także zmniejsza zagrożenie aquaplaningiem, ponieważ często odświeżone produkty mają głębszy bieżnik niż seryjne. Poza tym bieżnikowanie jest ekologiczne – obciąża mniej środowisko naturalne niż produkcja nowych opon. Warto także pamiętać o tym, że proces ma również wady. Istnieje większe ryzyko usterki w karkasie opony. W porównaniu do modeli nowych te bieżnikowane będą zużywały się prędzej, a kierowcom może przeszkadzać także większa głośność czy mniejsza przyczepność oraz słabsza precyzja kierowania.
Sprawdź też Ile lat mogą mieć opony
Reklama