Rynek samochodów oraz motocykli czy innych maszyn kwitnie. Kupujemy dużo, jeździmy często i coraz bardziej zwracamy uwagę nie tylko na wygląd i cenę, ale także na bezpieczeństwo oraz eksploatację. Producenci opon samochodowych podążają za tym trendem, ponieważ praktyka pokazuje, że jest to jedna z tych części, która ma ogromny wpływ na zapewnienie odpowiedniej trakcji, bezpieczeństwo, ale także poziom hałasu oraz spalanie. Nowoczesne modele opon różnią się między sobą nie tylko rozmiarem, profilem czy przeznaczeniem na konkretną porę roku. Na rynku znaleźć możemy opony o odmiennych bieżnikach oraz te wykonane z różnych warstw gumy. Te wszystkie elementy mają decydujący wpływ na sam komfort i bezpieczeństwo jazdy. Zobacz, co wybrać.

Ekonomiczne opony symetryczne

koło samochodowe BMWOpony symetryczne to najpopularniejsze i najczęściej kupowane ze wszystkich opony, które charakteryzują się tym, że z obu stron guma wygląda jednakowo. Są one dość wąskie i dedykowane są ekonomicznym kompaktowym samochodom, które poruszają się najczęściej w obszarze zabudowanym. Producenci w taki sposób przygotowują opony, że mają one doskonałe właściwości trakcyjne, nie generują hałasu, a także poprawiają komfort jazdy. Poza tym symetryczne opony nie powodują zwiększenia zużycia paliwa. To pewien rodzaj standardu wybieranego przez większość użytkowników samochodów. Z drugiej strony mogą nie sprawdzać się, gdy kierowca lubi szybką i dynamiczną jazdę. Symetryczne opony nie zapewnią tak dobrego trzymania w zakrętach oraz nie będą tak skutecznie odprowadzać wody przy intensywnym deszczu czy też po wjechaniu w kałuże. Jeśli czujesz, że tradycyjne modele nie nadążają za twoją techniką jazdy, powinieneś postawić na modele bardziej zaawansowane.

Popularne opony kierunkowe

Z pewnością kierunkowe modele zapewniają zdecydowanie lepszą trakcję. Efekt zawdzięczają odpowiedniej konstrukcji bieżnika, który efektywnie odprowadza wodę oraz błoto oraz gwarantuje mniejsze opory. Najczęściej z tego typu rozwiązaniami spotkać się można w oponach zimowych, a rzeźba bieżnika i wzory w kształcie litery „V” przykuwają uwagę. Z założenia oczywiście taka opona musi był założona w odpowiednim kierunku. Ten jest dodatkowo oznaczony strzałką z napisem „Rotation”. Modele kierunkowe zapewniają zdecydowanie lepsze właściwości. Samochód pewnie trzyma się drogi szczególnie na zakrętach. Poza tym odpowiednio dobrana opona pozwala również zmniejszyć zużycie paliwa. Dlatego właśnie po tego typu produkty chętnie sięgają amatorzy eco-drivingu. Opony kierunkowe dedykowane są kierowcom, którzy pokonują dłuższe trasy przy wyższych prędkościach.

Asymetryczne opony do sportowych aut

Najnowocześniejsze opony najczęściej dedykowane są samochodom premium czy autom o typowo sportowym charakterze. Na każdym etapie produkcji stosuje się innowacje, a szeroki bieżnik ma zapewnić przede wszystkim doskonałe trzymanie się nawierzchni szczególnie przy dużych prędkościach. Zewnętrzna część asymetryczna opona samochodowaopony asymetrycznej ma inny wzór bieżnika niż ta wewnętrzna, a zdarza się również, że obie są wytworzone z zupełnie innych mieszanek. To właśnie te parametry gwarantują doskonałą przyczepność i skutecznie odprowadzanie wody. Żeby uzyskać efekt, koniecznie trzeba opony odpowiednio założyć zgodnie z oznaczeniami „Inside – Outside”. Zewnętrzna krawędź będzie miała sportowy charakter, a ta wewnątrz dzięki nacięciom i lamelkom będzie zapewniać odpowiednią trakcję szczególnie przy samochodach o dużej mocy i typowo sportowym charakterze. Opony asymetryczne to specjalistyczne modele, które pomimo wyższych cen zdobyły całkiem dużą część rynku.

Jak zbudowana jest opona?

Na jakość opony wpływ ma mieszanka, z jakiej została wyprodukowana. Różne modele będą oczywiście potrzebować innych materiałów i substancji, by doskonale spełniać swoje zadania. Najważniejszym elementem opony będzie bieżnik, który ma styczność z nawierzchnią i to on gwarantuje odpowiednią przyczepność i odprowadzanie wody. Wśród najważniejszych jego parametrów jest elastyczność, odporność na ścieranie i uszkodzenia mechaniczne. Poza tym w oponie jest bark, który łączy czoło bieżnika z bokiem i zapewnia odpowiednią przyczepność na zakrętach. Bok opony wykonany jest z miękkiej mieszanki gumowej. Od jej składu zależeć będzie odpowiednia amortyzacja oraz ochrona przed uderzeniami. W konstrukcjach znajdziemy zbrojenia w postaci cienkich ukośnie ułożonych wytrzymałych drucików. To one sprawiają, że opona się nie rozciąga i jest giętka. Poza tym od wewnętrznej strony znajduje się szkielet, który składa się z cienkich drutów i tkanin sklejonych kauczukiem. To on zapewnia wytrzymałość na ciśnienie. Poza tym wyróżniamy również stopkę i to ze względu na nią rozróżniamy opony dętkowe i bezdętkowe.

Opony najczęściej produkowane są z kauczuku naturalnego i syntetycznego, oleju oraz sadzy. Poza tym wykorzystywane są również materiały wzmacniające – utwardzające, wulkanizujące i inne, które wpływają na właściwości produktu.

Na lato, na zimę, na cały rok

opona samochodowa zimowa terenowaOpony drogowe – letnie – mają dobrą przyczepność na mokrej i suchej nawierzchni. Świetnie odprowadzają wodę i zapewniają stabilność nawet przy dużych przeciążeniach. To wygodne rozwiązanie. Przede wszystkim zastosowane surowce sprawiają, że opona jest twarda. Dlatego sprawdza się przy wysokich temperaturach, a zimą nie nadaje się do eksploatacji. Gdy na zewnątrz temperatura spada, a ilość i różnorodność opadów jest duża, należy wybrać miękkie opony z większą ilością lamelek na bieżniku. Poza tym na rynku dostępne są modele dedykowane do aut terenowych, które sprawdzają się w trudnych warunkach dzięki szerokim i głębokim rowkom. Takie opony są wytrzymałe, grube i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Opony całoroczne łączą zalety produktów letnich i zimowych. Ze względu na fakt, że coraz rzadziej w Polsce mamy do czynienia z prawdziwą śnieżną zimą, coraz więcej kierowców zastanawia się, czy taki model nie będzie najlepszym rozwiązaniem, które znacząco ograniczy koszty wymiany a także przechowywania nieużywanych opon.

W zależności od przeznaczenia i właściwości wyróżniamy również opony szerokie, które są dedykowane autom sportowym. Są one bardzo często jednym z ważniejszych elementów tuningu i mają świetnie wyglądać oraz oczywiście zapewnić bardzo dobry kontakt z podłożem szczególnie podczas jazdy na suchej nawierzchni. Poza tym szerokie modele świetnie sprawdzają się zimą, a duża ilość lameli będzie gwarantować bezpieczeństwo na ośnieżonych i oblodzonych nawierzchniach. Popularnością cieszą się wzmocnione opony XL. W tych produktach większy jest indeks nośności. Tego typu produkty mają również oznaczenia reinforced, extra load lub RF. Ich główną zaletą będzie stabilna konstrukcja, na którą składa się większa ilość warstw, a także wzmożone ciśnienie. Jeszcze inne właściwości będą miały opony niskoprofilowe. Pomimo tego że wpływają na komfort jazdy i nie amortyzują tak doskonale nierówności na drodze, to są designerskie i świetnie sprawdzają się na zakrętach.

Chcesz wysłać opony, kurier dostarczy je szybko, tanio i bezpiecznie.